۱۳۹۰ اسفند ۲, سه‌شنبه

درباره فعالیت هسته ای چیزی برای مذاکره وجود ندارد


رادیو فرانسه: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، صبح امروز در مصاحبه مطبوعاتی خود تأکید کرد که چرخه سوخت ایران بومی شده و با همکاری و نظارت آژانس ادامه می یابد و «در کشور ما چیزی به عنوان موضوع مورد مذاکره در قالب فعالیت هسته ای وجود ندارد».
رامین مهمان پرست که در طول مصاحبه بارها در باره این مذاکرات مورد سئوال قرار گرفت بارها توضیح داد که موضوع مذاکرات درسایه توافق طرفین و بدنبال تعیین چارچوب مذاکرات مشخص خواهد شد؛ او درعین حال کشور های غربی را متهم کرد که «با استفاده از ابزار رسانه ای»، فضائی ایجاد میکنند که مذاکرات را به سمت موضوعات مورد توجه خود هدایت کنند.
نکته پر اهمیت دیگر در سخنان امروز سخنگوی وزارت خارجه ، برخورد «دیپلماتیک» او به ماجرای قطع صادرات نفت به انکلیس و فرانسه بود؛ او در مقابل این پرسش که «گفته میشود» دولت با این اقدام وزارت نفت مخالف است، بدون اینکه چنین احتمالی را تکذیب کند اظهار داشت که ما همواره اعلام کرده ایم که الویت سیاست خارجی ما توسعه روابط با همه کشور هاست. او برای توضیح استثناء از این قاعده هم تنها به نمونه آمریکا اشاره کرد.
مهمان پرست سپس کوشید مواضع اخیر کشورهای اروپائی را که خود خصمانه توصیف می کرد به گردن آمریکا بیاندازد و توضیح دهد که چنین تصمیم اشتباهی باعث شد که «واکنش هائی در داخل کشور ایجاد کند». به این ترتیب او این بار هم برای نشان دادن مرکز این تصمیم گیری نامی از دولت نبرد و به ابهام متوسل شد.
مهمان پرست در پاسخ به اتهامات مربوط به دخالت ایران در انفجار های گرجستان ، هند و تایلند نیز بدون هیچ توضیحی درباره ایرانیانی که در همین رابطه دستگیر شده اند، این اتفاقات را «جریانی سازماندهی شده» نامید که هدفش متهم کردن ایران به فعالیت های تروریستی است؛ او در عین حال اعلام آمادگی کرد که برای تحقیقات لازم با تایلند همکاری کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر