۱۳۹۱ آبان ۳, چهارشنبه

پیشنهاد جدید مذاکره کنندگان غرب فراتر از قبل شده و ختم تمام این بازیها از 6 نوامبر به بعد مشخص میشود !


در حالی که تحلیلگران هنوز در حال بحث درباره احتمال مذاکره مستقیم و دوجانبه میان ایران و آمریکا هستند، دیپلمات های اروپایی اعلام کرده اند برنامه جدیدی را برای مذاکره با ایران تدوین کرده اند که شامل مجموعه تازه ای از خواسته ها می باشد. آن ها گفته اند در ازای این خواسته های جدید، امتیازات جدیدی برای ایران در نظر گرفته خواهد شد.
 
به گزارش «تابناک»، در شرایطی که یکی از مباحث مهم بین المللی طی روزهای اخیر به مذاکرات هسته ای ایران و اینکه این مذاکرات از چه کانالی دنبال خواهد شد اختصاص داشته، دیپلمات های اروپایی اعلام کرده اند در پی آماده سازی شرایط برای برگزاری دور تازه ای از مذاکرات با ایران هستند.
 
خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر به نقل از دیپلمات هایی که نام آن ها را ذکر نکرده، نوشته کشورهای غربی در حال بحث درباره تاکتیک مذاکرات جدیدی هستند تا پس از برگزاری انتخابات آمریکا در 6 نوامبر، از آن در مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای استفاده کنند.
 
به گفته این دیپلمات ها، یکی از مهمترین گزینه هایی که در حال حاضر در این رابطه مطرح است بر مبنای دادن امتیازات بیشتری از سوی هر دو طرف استوار است. 
 
در چند دوره قبلی مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، اعضای این گروه از ایران می خواستند تولید اورانیوم با غنای بالای خود را متوقف کرده، تأسیسات هسته ای فردو را تعطیل و ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را به خارج از کشور منتقل کند. در مقابل، این کشورها تنها حاضر بودند تحریم ها درباره فروش قطعات هواپیما به ایران را برداشته و در برخی جنبه های فنی با ایران همکاری کنند. 
 
این در حالی بود که ایران به طور مشخص، به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم در کشور و همچنین برداشته شدن تحریم ها را به عنوان شروط حصول توافق مطرح می کرد.
 
اکنون، به نوشته رویترز، دیپلمات های غربی اظهار داشته اند که برای برداشته شدن فشار و تحریم ها از روی ایران، این کشور باید اقداماتی بیشتر از «توقف، تعطیلی و انتقال» را انجام دهد. 
 
در این رابطه، «مارک فیتزپاتریک»، عضو موسسه بین المللی مطالعات راهبردی اظهار داشته در استراتژی «بیشتر در برابر بیشتر»، غرب خواهان اعمال محدودیت های سفت و سختی بر کل برنامه هسته ای ایران است. علاوه بر این، در پیشنهادهای جدید، اعمال محدودیت بر اورانیوم غنی شده ای که ایران هم اکنون در اختیار دارد و همچنین محدود کردن افزایش ظرفیت غنی سازی این کشور مطرح خواهد بود.
 
به گفته وی، در مقابل این اقدامات نیاز است که تخفیف تحریم ها از سوی غرب، بیش از آن چیزی باشد که پیش از این به ایران پیشنهاد شده بود. 
 
با این حال، به نوشته رویترز، برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که وجود شکاف انتظارات میان ایران و غرب و ماهیت برگشت ناپذیر برخی از تحریم ها، هرگونه استراتژی «بیشتر در برابر بیشتر» را بی معنا می سازد. نبود اطمینان میان طرفین نیز عامل منفی دیگری است که در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.
 
رویترز می افزاید، همین امر کارشناسان را به این نتیجه رسانده که درخواست تعلیق کل فعالیت های غنی سازی ایران، درخواستی غیرواقع بینانه و غیرعملی است؛ حتی اگر در قالب قطعنامه های شورای امنیت مطرح شده باشد. در عوض، خواسته غرب احتمالاً بر این اساس استوار خواهد بود که این فعالیت ها را تا سرحد امکان محدود نماید.
 
در مجموع، به اعتقاد کارشناسان مورد اشاره رویترز، مذاکرات باید با هدف محدود کردن فعالیت غنی سازی و ذخیره اورانیوم ایران و همچنین دادن اجازه بازرسی های بیشتر به به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی استوار باشد. در مقابل، طرف غربی نیز باید به طور مرحله ای اقدام به کاهش تحریم ها کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر