۱۳۹۱ آبان ۲۰, شنبه

اهود باراک , وزیر دفاع اسرائیل: ایران غنی‌سازی را کند کرده است



دیپلمات‌های غربی: ایران ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است
«روسیه نگران افزایش تحریم‌های غرب علیه ایران است»
«غنی سازی ۲۰ درصدی طبق روال گذشته در ایران ادامه دارد»
«نتانياهو و باراک در سال ۲۰۱۰ دستور حمله به ايران را داده بودند»




۱۳۹۱/۰۸/۲۰
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۱۹ آبان‌ماه، گفت که کشورش آگاه است که جمهوری اسلامی روند غنی‌سازی اورانیوم را «به دلایلی که معلوم نیست» کند کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای باراک این سخنان را در مصاحبه‌ای شامگاه پنج‌شنبه با شبکه دوم تلویزیون کشورش بیان کرده است.

آقای باراک گفت که مفهوم این «تعویق چشمگیر» این است که اسرائیل برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران مدت زمان بیشتری در اختیار دارد و «ایران هنوز از خط قرمز عبور نکرده است».

اهود باراک ارزیابی کرد که ایران با این کار خود به مدت هشت ماه در مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای خود عامدانه تأخیر انداخته است.

وی گفت که اسرائیل نمی‌داند که چرا ایران دراین مقطع زمانی غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را کند کرده، اما اسرائیل متوجه شده است که ایران بخشی از اورانیومِ پیشتر غنی شده خود را برای مصارف پزشکی به کار برده است.

وزیر دفاع اسرائیل احتمال داد که شاید دلیل این بازنگری در سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی، هشدارها و بیانیه‌های اسرائیل در مورد جدی بودن گزینه نظامی باشد، اما نمی‌تواند دلیل قاطعی برای این کار ایران بیان کند.

مدت هشت ماهی که اهود باراک مورد اشاره قرار داده با جدول زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در سخنرانی دو ماه پیش در سازمان ملل در مورد ایران مطرح کرد، همخوانی دارد؛ آقای نتانیاهو موعد اواخر بهار و اوایل تابستان آینده را برای رسیدن ایران به «خط قرمز» ذکر کرده بود.

این دومین بار است که مقامات اسرائیلی در ماه‌های گذشته تأیید می‌کنند که ایران بخشی از اورانیوم بیست درصدی خود را در راه اهداف صلح‌آمیز و علمی مصرف کرده است، اما اظهارات اهود باراک در این خصوص نخستین بار است که پس از ابقای باراک اوباما در مسند ریاست جمهوری آمریکا بیان می‌شود.

نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا در یک سال گذشته بر سر نحوه رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی برخورد با سیاست‌های جمهوری اسلامی درگیر تنش‌های جدی شده‌اند.

گزارش نیمه تابستان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران نیز تأکید داشت که ایران بخشی چشمگیر از اورانیوم بیست درصدی خود را به میله سوخت بدل کرده و لذا تبدیل دوباره آن برای کاربرد در کلاهک هسته‌ای، برای ایران امری بسیار دشوار و غامض خواهد بود.

اهود باراک در حالی تأیید کرده است که ایران هنوز از «خط قرمز» عبور نکرده است که شبکه دوم تلویزیون اسرائیل هفته گذشته گزارشی را پخش کرد حاکی از این که نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل دو سال پیش در نشست محرمانه کابینه «سیاسی- امنیتی» به ارتش فرمان آماده‌باش نظامی داده‌اند.

همزمان با پخش این گزارش از تلویزیون اسرائیل، بنیامین نتانیاهو به همین کانال تلویزیونی گفت که کشورش مشتاق جنگ با ایران نیست، ولی اگر چاره‌ای جز گزینه نظامی نباشد، آن را «چه با همراهی آمریکا و چه بدون آن» عملی خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو و اهود باراک گفته‌اند که گزینه نظامی را تنها مدتی به تعویق انداخته‌اند تا همچنان به مذاکرات با ایران بخت پیشرفت بدهند.

در همین زمینه محمدحسن آصفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نیز هفته گذشته به خبرگزاری ایسنا گفته بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی را کنار گذشته تا کشورهای ۱+۵ از تحریم‌ها علیه ایران دست بردارند.

اما به دنبال انتشار این خبر خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از «یک منبع آگاه» اعلام کرد که «برخی ادعا‌ها مبنی بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران تکذیب می‌شود».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات این نهاد دید‌بان هسته‌ای وابسته به شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران روز بیست و سوم آذرماه برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر