۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

تقاضای سازمان دیده‌بان حقوق بشر از لغو مجازات اسلامی در ایران



سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از قوه قضاییه ایران خواسته است که قانون جدید مجازات اسلامی را اجرا نکند. قانون مجازات اسلامی را “ناقض ابتدایی‌ترین حقوق بشر” خوانده و به وجود مجازات سنگسار در آن اعتراض کرده است.در پیش‌نویس لایحه قانون مجازات اسلامی، اعدام از طریق سنگسار برای جرم زنای محصنه حذف شده بود، اما با اعتراض شورای نگهبان، مجازات سنگسار دوباره در این قانون گنجانده شد.
*****
سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از قوه قضاییه ایران خواسته است که قانون جدید مجازات اسلامی را اجرا نکند.
این سازمان مدافع حقوق بشر که دفتر آن در شهر نیویورک آمریکاست، قانون مجازات اسلامی را “ناقض ابتدایی‌ترین حقوق بشر” خوانده و به وجود مجازات سنگسار در آن اعتراض کرده است.
سارا لی‌ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: “مقام‌های ایران با اصرار ورزیدن بر حفظ سنگسار در قانون مجازات اسلامی، ثابت می‏‌کنند که در رأس یک سیستم قضایی کیفری فرمان می‌رانند که بر پایه وحشت، شکنجه و بی‌عدالتی استوار شده است.”
رئیس مجلس ایران، قانون تازه مجازات اسلامی را هشتم خرداد ماه امسال برای اجرای آزمایشی به مدت پنج سال به دولت ابلاغ کرد.
در پیش‌نویس لایحه قانون مجازات اسلامی، اعدام از طریق سنگسار برای جرم زنای محصنه حذف شده بود، اما با اعتراض شورای نگهبان، مجازات سنگسار دوباره در این قانون گنجانده شد.
شادی صدر، فعال حقوق بشر در برنامه صفحه دو بی‌بی‌سی فارسی گفته است: “شورای نگهبان اصرار داشته است که واژه ‘رجم’ یا سنگسار را در قانون مجازات اسلامی بگنجاند و در آخرین مراحل تصویب بعد از شش سال بحث بر سر این قانون، مجازات سنگسار را اضافه کرده است.”
اما به گفته خانم صدر، “شورای نگهبان هم به نوعی توافق کرده است که راه‌هایی باز بماند تا در مواردی، بنابر تشخیص قاضی، مجازات رجم به اعدام یا شلاق تبدیل شود.”
گزارش رسمی درباره آمار محکومان به سنگسار وجود ندارد، اما گروه‌‏های حقوق بشری تخمین می‌‏زنند که در حال حاضر دست‌کم ۱۰ زن و مرد در زندان‌های ایران هستند که به سنگسار محکوم شده‌اند.
تعیین سن مجازات کیفری ۹ سال برای دختران و دیه نابرابر زن و مرد از موارد دیگری است که در این قانون، باعث اعتراض فعالان حقوق بشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر