۱۳۹۲ مهر ۸, دوشنبه

قابل توجه حجه الاسلام اوباما .... امنیتی ها در فردو: سانتریفیوژها بخوبی می چرخند


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که برخی از اعضای این کمیسیون متبوعش امروز در بازدیدی از سایت هسته‌یی فردو در جریان فعالیت این سایت غنی‌سازی اورانیوم قرار گرفتند.

سید حسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از ابتدای صبح امروز با حضور در سایت فردو از این سایت بازدید کردند که در جریان این بازدید کمال زندی معاون راهبردی سازمان انرژی هسته‌یی نیز حضور داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این کمیسیون بازدید‌های دوره‌ای را از سایت‌های هسته‌یی در برنامه خود دارد که در همین راستا امروز از سایت هسته‌یی فردو بازدید شد.

وی با بیان اینکه مدیران و مسوولان سایت هسته‌یی فردو توضیحات کاملی راجع به عملکرد این سایت به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه کردند، گفت که در این بازدید علاوه بر پاسخ به سوالات نمایندگان توضیحاتی در مورد برنامه‌های فعلی و آینده سایت هسته‌یی داده شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطر نشان کرد که اعضای کمیسیون از سایت هسته‌یی فردو به عنوان مرکز استقرار سانتریفیوژ و غنی‌سازی اورانیوم و همچنین از کلیه مراحل کار بازدید کردند.

نقوی‌حسینی تاکید کرد: این سایت هسته‌یی عظمت کار دانشمندان ایرانی را نشان می‌دهد به طوریکه بالای 90 درصد ساخت این سایت توسط متخصصان ایرانی انجام شده است، صنعت هسته‌یی بومی که باعث افتخار ملت و کشور است.

وی با بیان اینکه مسوولان سایت هسته‌یی فردو خواهان حمایت مجلس از فعالیت های هسته‌یی بودند، تاکید کرد: مجلس و کمیسیون امنیت با همه توان از فعالیت هسته‌یی جمهوری اسلامی حمایت می‌کند تا این سایت‌ها بتوانند نیازهای هسته‌یی کشور را به طور کامل تامین کنند.

نقوی‌حسینی در پایان گفت که قرار بود امروز اعضای کمیسیون از سایت هسته‌یی نطنز نیز بازدید داشته باشند که به دلیل نبود وقت کافی این بازدید در روز دیگری انجام می‌شود.

کارخانه غنی‌سازی فردو با استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF6 غنی‌شده تا سقف 20 درصد از U-235 و تولید UF6 غنی شده تا سقف 5 درصد از U-235 در نظر گرفته شده است.

این تاسیسات برای اولین بار در سال 2011 عملیاتی شد و در آن حدود سه هزار سانتریفیوژ در 16 آبشار که به طور مساوی بین واحد یک و واحد دو تقسیم می‌شوند، جای داده می شود. تا امروز تمامی سانتریفیوژهایی که نصب شده‌اند از نوع ماشین‌های IR-1 هستند.

اکنون در این سایت فعالیت‌های غنی‌سازی با تزریق UF6 انجام می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش آژانس درباره ایران، در مجموع بیش از 653.1 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 5 درصد U-235 به آبشارهای موجود در تأسیسات فردو خوراک‌دهی شده و تقریبا 93.5 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 تولید شده است. این به معنای تولید مجموعا 194.7 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 از آغاز فرآیند تولید است که از این میزان، 186.3 کیلوگرم آن از این فرآیند خارج شده و توسط آژانس مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته است.

همچنین در گزارش آمانو آمده است: " بر اساس نتایج تحلیل نمونه‌های زیست محیطی در تأسیسات فردو و سایر اقدامات راستی‌آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات همان‌گونه که ایران در آخرین پرسشنامه اطلاعات طراحی مربوطه اعلام کرد، فعالیت کرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر