۱۳۹۲ آبان ۱۵, چهارشنبه

نظر سنجی موسسه گالوپ از شهروندان ایرانی که تحریمها چه بر سر زندگیشان آورده است

مؤسسه آمریکایی «گالوپ» در یک نظرسنجی تازه که از شهروندان ایرانی انجام داده خبر می‌دهد که «۴۶ درصد» از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی بیشترین مسئولیت تحریم‌ها علیه ایران را متوجه آمریکا می‌دانند.

در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۵ آبان، ششم نوامبر،‌ بر روی وب‌سایت این مؤسسه منتشر شد آمده‌ است که از میان این پاسخ‌دهندگان ۱۳ درصد معتقدند که دولت جمهوری اسلامی بیشترین مسئولیت را در به‌ وجود آمدن تحریم‌ها دارد.

این درصد برای اسرائیل، ۹، برای سازمان ملل ۶، و برای کشورهای اروپای غربی نیز ۶ درصد ذکر شده‌ است.

نتایج این نظرسنجی بر پایه تماس‌های تلفنی سه سال اخیر مؤسسه گالوپ با ۴٬۵۰۷ نفر از شهروندان ایرانی ۱۵ ساله به بالا به‌ دست آمده است.

در ادامه این گزارش آمده است که ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که تحریم‌های بین‌المللی به وضعیت زندگی و معاش آنها ضربه زده و از این میان ۵۰ درصد گفته‌اند که این ضربه «بسیار بزرگ» بوده‌ است.

با وجود این به نوشته این گزارش، «۶۸ درصد» از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران باید با وجود تمامی تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد.

گزارش گالوپ در این باره می‌نویسد که «این میزان حمایت [از برنامه هسته‌ای] با وجود فشارهای بین‌المللی، نشان‌دهنده نقشی است که ملی‌گرایی ایرانی در رویارویی هسته‌ای با غرب بازی می‌کند».

بنا بر این گزارش، ۳۴ درصد نیز گفته‌اند که اگر برنامه هسته‌ای ایران برای مقاصد نظامی به کار رود هم از آن پشتیبانی می‌کنند.

به نوشته این گزارش، ۱۶ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی گفته‌اند که نمی‌دانند مسئول اصلی تحریم‌ها کیست یا پاسخی در این زمینه نداده‌اند؛ چهار درصد نیز گفته‌اند مسئول تحریم‌ها در میان گزینه‌هایی که در بالا برشمرده شد نیست یا «هیچ‌کس» مسئول این تحریم‌ها نیست.

سازمان نظرسنجی گالوپ، دهم تیرماه امسال نیز گزارشی منتشر کرد که به نوشته آن «نیمی از جمعیت ایران» در طول سال گذشته در مواردی برای تامین مسکن و خوراک با مشکل مواجه شده‌اند.

سازمان گالوپ تصریح کرده است که در میان مردمان ۱۹ کشوری که طی سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی، در خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر تامین مسکن و خوراک مورد بررسی آماری قرار گرفته‌اند، رقم ۵۰٪ مربوط به ایرانیان، بالاترین درصد بوده است.

آمار منتشرشده گالوپ همچنین حکایت از این دارد که سلامت روانی ایرانیان در دو سال گذشته به وخامت گذاشته و در حال حاضر، ۵۸٪ مردم ایران در طی روز دلواپس و نگرانند، ۵۴٪ غمگین و افسرده و ۵۴٪ نیز روز را در خشم و عصبانیت سپری می‌کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر