۱۳۹۰ دی ۵, دوشنبه

ثبت نام گسترده هواداران خامنه ای و احمدی نژاد برای انتخابات مجلس نهم

رادیو فردا : ثبت نام نامزدها برای انتخابات مجلس نهم وارد سومين روز خود شده است و بر اساس گزارش های منتشره، در غياب مخالفان و اصلاح طلبان، اکثر ثبت نام کنندگان در روزهای اخير از طرفداران آيت الله خامنه ای و دولت محمود احمدی نژاد بوده اند.

به گزارش خبرگزاری های ايران، قائم مقام رييس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که تا ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه، پنجم دی ماه، ۷۰۱ نفر به صورت قطعی برای شرکت در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده اند.

حسنعلی نوری پيشتر گفته بود که تا عصر روز يکشنبه ، ۶۳۹ نفر ثبت نام کرده اند که از اين تعداد، ۶۱۰ نفر مرد و ۲۹ نفر زن هستند. ۹۶ نفر از اين نامزدها دارای مدرک دکترا، ۱۰ نفر تحصيلات حوزوی، ۱۰۱ نفر ليسانس و ۴۲۶ نفر نيز فوق ليسانس دارند.

خبرگزاری های ايران در گزارش های خود اشاره کرده اند که بسياری از نمايندگان مجلس فعلی اقدام به ثبت نام کرده اند و افراد ديگری از جمله مهدی خزعلی، از محکومان دادگاه های انقلاب، مجتبی رحماندوست، مسوول کميته ايثارگران جبهه متحد اصولگرايی، سيد محمود علوی، عضو مجلس خبرگان و محمدباقر ذاکری، از نمايندگان پيشين اصلاح طلب مجلس نيز نامزدی خود را برای اين انتخابات اعلام کرده اند.

خبرگزاری فارس- نزديک به سپاه پاسداران- در گزارش های خود از روند ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، اشاره کرده که بسياری از نامزدها طرفدار دولت محمود احمدی نژاد و آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، هستند.

حضور اين افراد برای ثبت نام در حالی صورت می گيرد که اصلاح طلبان و مخالفان حکومت اعلام کرده اند که در اين انتخابات شرکت نمی کنند و به طور تلويحی آن را تحريم کرده اند.

در حالی که اصلاح طلبان به صراحت حضور در صحنه انتخابات را منتفی دانسته اند، شخصيت های اصولگرا مدعی شده اند که جريان اصلاح طلب در انتخابات شرکت خواهد کرد.

غلامعلی حداد عادل، رييس پيشين مجلس هفتم و از نمايندگان اصولگرای مجلس هشتم، که روز سه شنبه برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرد، به خبرنگاران گفته است: «بنده حضور حداکثری اصلاح طلبان را از قبل هم پيش‌بينی کرده بودم و احتمالا هم همين طور خواهد شد و آنها در انتخابات شرکت خواهند کرد.»

حسن غفوری فرد، نماينده تهران در مجلس هشتم نيز گفته است: «اصلاح طلبان می دانند که اگر تحريم کنند بيش از همه خود تحريم شده اند و برای هميشه محو خواهند شد، بنابراين حتما اصلاح طلبان شرکت خواهند کرد ممکن است با پرچم يا بدون پرچم باشند.»

ادامه شکاف در جبهه اصولگرايان

از سوی ديگر، به رغم رايزنی های گسترده ميان گروه های مختلف اصولگرا برای ارائه فهرست واحدی از نامزدها، گزارش رسانه ها و اظهارات شخصيت های نزديک به اين طيف بيانگر آن است که جبهه اصولگرايان در اين زمينه، همچنان دچار شکاف است.

جبهه پايداری انقلاب اسلامی به عنوان عامل شکاف در ميان اصولگرايان، حاضر نشده است تا با جبهه متحد اصولگرايی که در برگيرنده منتقدان دولت محمود احمدی نژاد است، ائتلاف کند.

جبهه پايداری که توسط آيت الله محمد تقی مصباح يزدی رهبری می شود متشکل از وزيران پيشين و برخی از کارگزاران دولت محمود احمدی نژاد است که خواهان سهم بيشتری در فهرست اصولگرايان هستند.

اين جبهه متهم شده است که قصد دارد با استفاده از رانت های دولتی و صرف هزينه ای بالغ بر «۹۰۰ ميليارد تومان» حدود ۱۵۰ کرسی مجلس را در اختيار گيرد.

آقای غفوری فرد با اشاره به حرکت مستقل جبهه پايداری گفته است: «اين انشعاب باعث شکسته شدن آرا خواهد شد و ما نيز تا آخرين روز به آنها فرصت می دهيم که به ائتلاف اصولگرايان بپيوندند و برای شکسته نشدن آرای پيروان ولايت همه با يک پرچم به صحنه بياييم.»

وی افزوده است: «در مورد درخواست آنها اگر ما کوتاه می آمديم و به آنها اجازه می داديم درخواست شان عملی شود به همه گروه ها نشان می داديم با چانه زنی می شود سهم بيشتری گرفت و بنابراين همه گروه ها در پی چانه زنی برای افزايش سهميه خود می پرداختند و در اين صورت هيچ ساختاری شکل نمی گرفت.»

 
نامزدهای زن برای انتخابات مجلس نهم
​​اسدالله بادامچيان، نماينده تهران در مجلس نيز ارائه ليست واحد در جريان اصولگرا را بعيد دانست و به خبرگزاری ايسنا گفت: «تصور اينکه در اصولگرايان هيچ ليست غير واحد و نظر مخالفی مطرح نخواهد شد، تصور درستی نيست.»

در موضعی متفاوت، غلامعلی حداد عادل، رييس پيشين مجلس هفتم، به خبرنگاران گفته است: «اصولگرايان با حداکثر وحدت در انتخابات حاضر می‌شوند.»

در همين رابطه، محمدرضا باهنر که از اصوگرايان منتقد دولت احمدی نژاد است، اظهار عقيده کرده که « فتنه بزرگ ‌تر آينده توسط جريان انحرافی نيست بلکه توسط برخی اصول‌گرايانی است که کج‌فهمی دارند.»

وی که روز يکشنبه در جمع گروهی از دانشجويان در اصفهان سخنرانی می کرد، افزوده بود: «اگر کسی به بهانه حمايت از ولی‌ فقيه بگويد من به حوزه‌های علميه، روحانيت و مرجعيت کاری ندارم، اين فرد ولی‌ فقيه را هم قبول ندارد اما جرات نمی‌کند، اين موضوع را بيان کند.»

اصولگرايان هوادار آيت الله خامنه ای در يکسال گذشته بارها از اطرافيان محمود احمدی نژاد بويژه اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر او، انتقاد کرده اند که در صدد تاثيرگذاری بر انتخابات هستند و می خواهند مقابل رهبر جمهوری اسلامی ايران بايستند.

در همين حال، علی سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران تاکيد کرده است که مجلس نهم بايد در دست «انسان های اصولگرا و متدين» باشد و مدعی شده که آمريکا و اروپا، «تاکتيک براندازی را در انتخابات دنبال می کنند و تمرکزشان بر روی اين موضوع است که از برگزاری اين انتخابات حداکثر بهره برداری را کنند.»

وی غرب را متهم کرده که به دنبال اجرای يک سناريو است و می گويد: «در حقيقت آنها به دنبال اين هستند که افرادی را که می دانند رد صلاحيت می شوند در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کنند تا پس از رد صلاحيت شدن از اين فرصت استفاده کنند و انتخابات را به چالش امنيتی بکشانند و همچنين ممکن است دشمن مانند انتخابات سال ۸۸ از شيوه هايی ديگری برای چالشی کردن عرصه انتخابات استفاده کند.»

در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، هواداران ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای انتخابات، حکومت جمهوری اسلامی را به «تقلب گسترده و مهندسی آرا» به نفع محمود احمدی نژاد متهم کردند.

اعتراض مخالفان با سرکوب وسيع نيروهای امنيتی و انتظامی روبرو شد و در جريان تيراندازی نيروهای بسيج و سپاه به سوی معترضان، بيش از ۷۰ نفر کشته شدند. هزاران نفر نيز در جريان اين سرکوب ها، بازداشت و روانه زندان شدند.

روزنامه کيهان نيز که از سوی حسين شريعتمداری، نماينده ولی فقيه در موسسه کيهان، اداره می شود در سرمقاله روز دوشنبه خود شش دليل را بر شمرده که به گفته آن، «دشمن» در صدد است تا انتخابات آتی مجلس را به «جنگ نرم» تبديل کند.

به گفته اين روزنامه، يکی از تلاش های صورت گرفته، «تبديل انتخابات به صحنه ای برای مشروعيت زدايی از مکانيسم های ساختاری نظام و وسعت دادن به حوزه نقد تا جايی است که کليت نظام و ارکان آن را هدف بگيرد.»

انتخابات مجلس نهم قرار است روز دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شود و نخستین رای گیری در جمهوری اسلامی پس از نا آرامی های گسترده و اعتراض ها به نتیجه انتخابات دهم ریاست جمهوری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر