۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

تصویر برهنه گلشیفته؛ حق مالکیت بر جسم خود + فیلم


سایت دیگربان: انتشار تصویری برهنه از گلشیفته فراهانی در ضمیمه زنان نشریه فیگارو (چاپ فرانسه)٬ با خشم رسانه‌های محافظه‌کار مواجه شده است.
خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران روز چهارشنبه (۲۸ دی) نوشته گلشیفته فراهانی با این اقدام «بر ذره محبوبیت جا مانده در دل طرفدارانش پشت پا زد.»
این خبرگزاری افزوده خانم فراهانی «به خاطر جلب نظر شرکت‌های تبلیغاتی و فیلم‌سازی، هر روز وجهه برهنه‌تری از خود را به نمایش می‌گذارد.»
سایت محافظه‌کار «صراط‌ نیوز» هم نوشته که انتشار تصویر برهنه گلشیفته فراهانی٬ پروژه‌ای «سیاسی و خلاف اخلاق و ارزش‌های انسانی از سوی غرب» است.
سایت «بولتن‌نیوز» هم با انتشار یادداشتی گلشیفته فراهانی را فردی «بی‌فکر و «افراطی» خوانده که با چنین اقدامی جامعه هنری را به شوک فرو برده است.
به نظر می‌رسد موج انتقاد محافظه‌کاران از این اقدام خانم فراهانی در روزهای آینده افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

حق مالکیت بر جسم خود، اعتراض چرا؟
سایت انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان: گلشیفته فراهانی عکس نیمه برهنه ای از خود را در صفحه فیسبوک خودش قرار داده است. در یک کلیپ ویدئوئی نیز او در کنار تعدادی هنرمند دیگر، بدن نیمه برهنه خودش را نشان میدهد. هنوز از خود وی هیچ توضیحی در مورد علت و انگیزه کارش منتشر نشده، اما در صفحات فیسبوک یا سایت های مختلف فارسی زبان در این مورد اظهار نظر های گسترده ای منتشر شده که در اساس به دو دسته تقسیم می شوند، اول: آنانکه از این اقدام گلشیفته فراهانی دفاع کرده و عمل او را اعتراض به سرکوب زنان و تبعیض جنسیتی حاکم در جمهوری اسلامی ایران می دانند. دسته دوم این کار را به انگیزه های مادی و مطرح کردن خود و ... مرتبط میدانند. خبرگزاری فارس جمهوری اسلامی نیز این اقدام را "حراج نجابت" نام نهاده است.
این اقدام گلشیفته فراهانی اما، نشانه اعتماد به نفس او و پاره شدن زنجیرهائی است که جمهوری اسلامی بر مغز زنان ایرانی میخکوب کرده است. بی شک خود او بعدا در مورد انگیزه هایش سخن خواهد گفت، اما پیام این کار او بسیار مهم و با ارزش است. او ماندن در زیر حاکمیت یک رژیم ضد زن را برنتافت، و اینک پس از چند سال زندگی در خارج از فضای مسمومی که این رژیم برای مردم ایران تولید کرده است، به تدریج شأن و ارزش و حقوق انسانی خودش را باز می شناسد. این اقدام او، به رسمیت شناخته شدن "خودِ انسانی اش" است. آزاد و رها از قید و بند ایدئولوژی های زن ستیز و آزاد و رها از سنت های مرد سالاری که جسم و جان زن را جزئی از مایملک مرد می خواهند و می دانند. او با این عمل خود نشان داد که هر انسانی، خود مالک جسم و جانش است و با انتشار آگاهانه ی عکس و تصویرش در سطح عمومی به دیگر انسانها، بویژه زنان ایرانی، پیام می دهد که بندهای اسارت جنسیتی را از دست و پای خود باز کنند و منتظر نباشند تا کس دیگری این کار را برای آنها انجام دهد.
اینکه هر انسان با جسم و جان خودش چگونه رفتار میکند، امری کاملا شخصی و مربوط به خود آن فرد است. این یک حق بنیادین بشری است که نمی توان به نام دین و مذهب و سنت و "نجابت" و "غیرت" و... آن را به بند کشید. این رفتار گلشیفته و دیگرانی که با برهنه کردن خود ناقوس بیداری را برای دیگر به خواب خفته گان به صدا در میاورند سزاوار احترام است.
هراس جمهوری اسلامی از این عمل و یا توهین و دشنام معترضین به گلشیفته فراهانی به آن خاطر است که اینگونه تابو شکنی ها می تواند خواست و مطالبات زنان ایران برای آزادی را هرچه رادیکال تر کند. زنانی که در اولین قدم می توانند از هر فرصتی در تظاهرات و تجمعات برای از بر سر برداشتن حجاب استفاده کرده و با این اقدام خود فریاد آزادی خواهیشان را هرچه رساتر به جهانیان برسانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر