۱۳۹۱ تیر ۱۰, شنبه

نصف تریاک جهان در ایران مصرف می‌شود



image
از میان مواد مخدر مختلف موجود در جهان، تریاک، ماده مخدر مورد علاقه ایرانی‌هاست؛ به طوری که از هر دو کیلو تریاک مصرفی دنیا، یک کیلوی آن در ایران مصرف می‌شود.

رضا افشاری رییس انجمن سم‌شناسی آسیا و اقیانوسیه در نشست علمی خبری مواد مخدر، با بیان این‌که «اعتیاد در کشور ما رو به افزایش است» گفته است: از هر دو کیلو گرم تریاک مصرفی در دنیا تقریبا یک کیلوگرم آن در ایران مصرف می‌شود.
افشاری با این حال گفته که در حال حاضر در ایران تقاضا از مصرف مواد سنتی به سمت مواد صنعتی از قبیل شیشه و هرویین کریستال تغییر پیدا کرده است.
عوارض مواد صنعتی بسیار سریع‌تر و خطرناک‌تر است و همچنین دسترسی به آن در ایران آسان‌تر شده است. به عنوان نمونه، در ابتدای ورود شیشه، هر گرم بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد ولی در حال حاضر هر گرم آن قیمتی بین شش تا ۱۰ هزار تومان است.
اظهارات رییس انجمن سم شناسی آسیا و اقیانوسیه در حالی است که بر اساس گزارش تازه سازمان ملل، تولید تریاک در افغانستان در سال ٢٠١١ نسبت به سال قبل، بیش از ٦٠ درصد افزایش داشته است.
پیشتر علی مؤیدی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر، نیز گفته بود که از صد تن مادۀ مخدر کشف شده در ایران، حدود هشتاد تن آن تریاک است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر