۱۳۹۲ مهر ۵, جمعه

جان کری : تا روشن شدن کامل و شفاف برنامه غنی سازی ایران (تاسیسات زیرزمینی فردو) تحریم ها لغو نخواهد شد !

شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که جان کری چند ساعت پیش از دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت، رژیم تهران برای شفاف سازی فعالیتهای اتمی خود باید دست به گام‌های ملموسی بزند. برای مثال در تاسیسات زیرزمینی فردو را بلافاصله به روی بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل باز کند.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌.بی‌.اس نیوز که قرار است روز یک‌شنبه، 29 سپتامبر پخش شود و بخش‌هایی از آن در وب‌سایت این شبکه خبری قرار گرفت در پاسخ به این که "یک نمونه از گام ملموسی که آن‌ها می‌توانند برای مطمئن کردن جهان درباره کنار گذاشتن جاه‌طلبی‌های‌شان بردارند، بدهید؟" گفت: آن‌ها می‌توانند بلافاصله امکان بازرسی از فردو را که یک تاسیسات محرمانه و زیرزمینی تقویت شده در دل کوه است و بدون شک چیزی نیست که یک برنامه هسته‌ ای صلح‌آمیز داشته باشد، فراهم کنند.

وی افزود: آن‌ها همچنین می‌توانند بلافاصله پروتکل‌ها را امضا کنند، پروتکل‌های الحاقی جامعه بین‌المللی درباره بازرسی‌ها را. آن‌ها می‌توانند پیشنهاد دهند که داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم بیش‌تر از یک میزان خاص را متوقف کنند و آن را در سطح پایین نگاه دارند، زیرا نیازی نیست برای یک برنامه صلح‌آمیز در سطح بالاتری باشد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانند انجام دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه "آمریکا در حال حاضر چه گام‌های جسورانه‌ای می‌تواند اتخاذ کند تا به این اقدامات رژیم تهران پاسخ دهد؟" گفت: خب، اگر رژیم تهران گام‌های ملموسی را اتخاذ کند، من مطمئنم انتظار خواهند داشت که آمریکا با تغییر رژیم تحریم‌هایی که امروزه داریم پاسخ‌شان را بدهد.

کری در پاسخ به این که اگر آیا آمریکا به لغو تحریم‌ها علیه رژیم تهران تمایل خواهد داشت؟ گفت: تا زمانی که یک روند قابل راستی‌آزمایی و شفاف که بر اساس آن بفهمیم رژیم تهران دقیقا با برنامه هسته‌یی‌اش چه کار می‌کند برقرار نشود، آمریکا تحریم ها را لغو نخواهد کرد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر