۱۳۹۰ دی ۱۲, دوشنبه

چند خبر علمی ...حتما بخوانید


زرشك + سرماخوردگي = پیشگیری

يوسف نقيايي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)منطقه يزد، گفت: زرشك يك نوع ميوه است و در گروه ميوه جات قرار مي‌گيرد.
وي گفت: يكي از بهترين تركيبات موجود در زرشك، ويتامين B فراوان است كه در پيشگيري از سرماخوردگي نقش مهمي دارد. همچنين وجود اسيدهاي عالي فروان در اين ميوه كه سبب مزه ترش آن مي‌شوند مي‌تواند در جذب آهن نقش بسزايي داشته باشد.
وي ادامه داد: همچنين آهن موجود در زرشك قابل توجه است. از ساير ويتامين‌هاي موجود در اين ميوه مي‌توان به ويتامين‌هاي گروه Bبخصوص ويتامين B1 ,B2 اشاره كرد كه ويتامينB1 يا تيامين مي‌تواند عوارض عصبي و حتي پرخاشگري را بهبود بخشد.
وي از ديگر خواص زرشك را اثر مناسب آن بر كاهش فشار خون براي افراد دچار اين بيماري عنوان كرد.

علاقه‌مندان به گوشت قرمز بخوانند

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، كارشناسان در اين مطالعه با انتشار يافته‌هاي خود در مجله آمريكايي تغذيه باليني تاكيد كردند افراد ميانسالي كه بيشترين ميزان مصرف گوشت قرمز را دارند 19 درصد بيشتر از ديگران به اين سرطان مبتلا مي‌شوند. بعلاوه هرچه مقدار مصرف مواد شيميايي موجود در گوشت قرمز كبابي و بارباكيو بيشتر باشد، خطر ابتلا به اين بيماري نيز به همان نسبت افزايش مي‌يابد.
بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر كاري دانيل متخصص انستيتو ملي سرطان در آمريكا در همين رابطه خاطرنشان ساخت: يافته‌هاي جديد ما تاييدي بر دستورالعمل‌هاي رژيم غذايي انجمن سرطان آمريكا در راستاي پيشگيري از سرطان است. در اين دستورالعمل‌ها تاكيد شده است كه مصرف گوشت قرمز بايد محدود باشد و به جاي گوشت قرمز و فرآوري شده بايد طبخ اين ماده غذايي به شكل سالم مثلا به صورت آب پز صورت مي‌گيرد.
‌سرطان‌هاي كليه انواع مختلفي دارد كه دو نوع شايع‌تر آن شامل «آدنوكاسينوم» كليه و تومور«ويلمز» هستند. تومور ويلمز مخصوص شيرخواران و كودكان است كه اكثرا خود را به صورت توده شكمي نشان مي‌دهد. در مقابل آدنوكاسينوم كليه كه شايعترين سرطان اوليه كليه است كه در مردان شايع‌تربوده و بيشتر در افراد ميانسال و مسن ديده مي‌شود. استعمال سيگار مي‌تواند در ايجاد آن نقش داشته باشد. علائم معمول اين بيماري به صورت درد پهلو، لمس توده در پهلو و ديدن خون در ادرار بروز مي‌كنند كه وجود اين علائم نشانه پيشرفته بودن سرطان است. با استفاده روزافزون از روشهاي راديولوژي و سونوگرافي امروزه سرطانهاي كليه در مراحل ابتدايي‌تر و قبل از ايجاد علائم قابل تشخيص هستند.
اين بررسي روي 500 هزار بزرگسال آمريكايي از سن 50 سال به بالا انجام گرفته و جزئيات بيشتر آن در مجله تغذيه باليني ارائه شده است.
خستگی زودرس در کودکان نشانه کم‌خونی
سید ضیاء‌الدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت:‌ تغذیه دانش‌آموزان می‌تواند در سلامت آنها مؤثر باشد.
وی گفت: ‌دانش‌آموزان باید از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنند همچنین صبحانه‌ای کامل مصرف کنند که صبحانه‌ آنها می‌تواند نان و پنیر و گردو، کوکوی سیب زمینی، لوبیا، عدسی و حتی میوه‌ها باشد البته مصرف آب مرکبات می‌تواند برای کودکانی که اشتهای خوردن صبحانه را ندارند مفید باشد.
این متخصص تغذیه بیان داشت:‌ کودکانی که هنگام ورزش کردن و راه رفتن احساس خستگی زودرس دارند و نفس آنها تند می‌شود، احتمال بروز کم خونی در آنها وجود دارد.
مظهری اضافه کرد: دختران زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند و نیاز به ماده معدنی آهن دارند البته از زمان تولد تا سن 10 سالگی انباشتگی کلسیم در استخوان‌های کودکان بیشتر است و در این سن والدین می‌توانند رژیم غذایی فرزندان خود را سرشار از کلیسم و فسفر کنند؛ تغذیه صحیح می‌تواند از بروز بیماری‌ها پیشگیری کند.

صدا دادن مفصل نشانه‌ي چیست؟

دکتر مرتضي اميري در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، با بيان اين که شايع‌ترين علت صدا کردن مفصل، اصطكاك يک وتر بر روي وتر ديگر يا يک رباط است، اظهار داشت: وقتي افراد هنوز جوان و در حال رشد هستند وترها، رباط‌ ها و استخوان‌ها به نسبت‌هاي متفاوت رشد مي‌کنند که اين مسئله سبب صدا دادن مفاصل بدن مي‌شود.
وي افزود: با بالا رفتن سن و نازک شدن غضروف‌هاي اطراف مفاصل، رباط‌ها و وترهاي مفاصل بر روي هم برخورد كرده و صدا مي‌کنند.
اين متخصص ارتوپدي با بيان اينکه دلايل ديگري نيز براي صداي مفاصل وجود دارد عنوان کرد: زماني که وترها و رباط‌ ها درازتر و کشسان‌تر از معمول هستند، مفصل بيش از حد حرکت مي‌کند و صداها بيشتر مي‌شود.
وي گفت: مفصل اغلب انسان‌ها به ‌طور معمول در دوران رشد نرم‌ است و غير از اصطكاك رباط‌ها و وترها بر يکديگر، تنها دليل ديگر پيدايش ناگهاني حباب‌هاي نيتروژن در بافت‌هاي مفصل در هنگام حرکت است به طوري که تعدادي دانه‌هاي ريز در مفصل قرار دارند.
دکتر اميري در ادامه در خصوص درمانهاي رايج صدا دادن مفصل تصريح کرد: در صورتي که اگر مفصل به دليل آسيب ‌ديدن شروع به صدا دادن کند، پزشک با عکس‌برداري از آن احتمال شکستگي را بررسي مي‌کند در غير اين‌صورت، لازم نيست فرد کار خاصي انجام دهد.

ویتامین‌ها و امگا 3 حافظ مغز سالخوردگان

به گزارش  پایگاه خبری هلث دی نیوز، پژوهشگران دانشگاه علم و سلامت «اروگون» آمریکا دریافتند سالخوردگانی که میانگین بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های مختلف را در خون خود دارند؛ از قدرت تفکر بهتری برخوردارند و مغز آنها بزرگتر از همسن و سالانشان است.
خبرگزاری فارس: ویتامین‌ها و امگا 3 حافظ مغز سالخوردگان
این پژوهش نشان داد: سالخوردگان دارای میانگین بالای چربی اشباع نشده در خون، عملکرد پایین تری در آزمایشهای حافظه نسبت به کسانی که میزان این چربی در بدن آنها پایین است، دارند و همچنین مغز آنها نسبت به دیگران بیشتر تحلیل رفته است.
پژوهشگران دریافتند که مواد مغذی برای حفاظت از سلامت مغز با هم همکاری می‌کنند.
جیم بومان، مسئول این پژوهش گفت: به نظر می رسد که میانگین بالای ویتامین ها در بدن افراد تا سطح معینی با هم کار می‌کنند و میانگین بالای این ویتامین ها، با عملکرد بهتر شناختی و اندازه بزرگتر مغز در ارتباط است.
پژوهشگران میانگین بیش از 30 ماده غذایی را در خون 104 فرد فرهیخته و غیرسیگاری با میانگین عمر 87 سال  که بیماریهای مزمن کمی داشتند و از هیچ مشکل حافظه ای رنج نمی بردند، اندازه گیری کردند.
پژوهشگران از مغز این افراد برای مقایسه اندازه آنها تصویر برداری کرده و به این نتیجه رسیدند که با بالارفتن سن، بافت مغز آنها اندکی تحلیل رفته است.
این پژوهشگران دریافتند که برخی مواد مغذی بر جنبه‌های مختلف تفکر انسان تاثیر می گذارد.
در این پژوهش روشن شد: افراد سالخورده دارای میانگین بالایی از ویتامین ها از عملکرد بهتری در تمرکز و مهارتهای بصری و درک عمومی برخوردار بودند و اندازه مغز آنها بزرگتر از همسن وسالان آنها بود.
در این پژوهش روشن شد که اسیدهای چرب امگا 3 با عملکرد بهتر و تغییرات کمتر در ماده سفید مغز در ارتباط است.
اسیدهای چرب امگا3 ، نقش حیاتی در ساختار غشاء سلولی دارد و ماهی ها و گیاهانی نظیر گردو و تخمه آفتابگردان سرشار از امگا3 هستند.
این اسیدهای چرب قادر هستند بی نظمی های ضربان قلب، میزان تری گلیسرید خون، خطر تشکیل لخته در خون، سرعت سخت شدن شریانها، خطر فشار خون بالا و خطر ابتلا به سرطان پوست و پروستات را کاهش دهند و همچنین موجب کاهش اختلالات رفتاری در جوانان شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر