۱۳۹۲ آبان ۶, دوشنبه

کاترين اشتون : بدبينی به رژیم ايران طبيعی است


مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا طی سخنانی در واشنگتن در باره بحران اتمی جمهوری اسلامی گفت، بدبينی به رژیم ايران طبيعی است و فشارها باید ادامه یابد. دیک چنی معاون رییس جمهور سابق آمریکا نیز در مصاحبه ای اعلام کرد که به حل و فصل مساله هسته ای رژیم ایران از طریق دیپلماسی اطمینانی ندارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخناني در موسسه تحقيقاتي وودرو ويلسون در واشنگتن در پاسخ به اين سوال مدير موسسه که احتمال رسيدن به توافق بين رژیم ايران و غرب چقدر است و آيا تحريمها، بايد به هنگام استمرار مذاکرات با ايران ، ادامه داشته باشد يا خير، گفت: من همواره گفته ام که اگر بتوانيم راه حلي ديپلماتيک براي اين مسئله پيدا کنيم، بايد هرکاري که مي توانيم انجام بدهيم تا اين کار انجام شود. اما ما اين کار را با توجه به حفظ اصول و عزم خود انجام مي دهيم. ما رويکرد موسوم به رويکرد دو سويه را دنبال کرده ايم بطوريکه مي خواهيم اين مسئله به صورت ديپلماتيک حل شود اما در عين حال ، آماده هستيم به فشارها ادامه بدهيم تا اينکه از اين طريق، ديپلماسي به نتيجه برسد. به نظر من، بايد حرکت در اين مسير به اين صورت ادامه پيدا کند. ما بايد آماده باشيم حرکت کنيم البته اگر آنها آماده حرکت باشند. اما آماده نيستيم حرکت کنيم تا زمانيکه آنها آماده باشند و کارهايي انجام بدهند و ثابت کنند و ما به آنها اعتماد کنيم. همانطور که به خود آنها گفته ام آنها بايد اعتمادسازي کنند.
مجري اين نشست در ادامه پرسيد: دلگرم کننده است که خانمي قاطع همانند شما از اين سخن مي گويد که فشارها چگونه مي تواند ادامه پيدا کند. اين فشارها چرا حائز اهميت است؟
اشتون در پاسخ گفت: اين کار بنابه چندين دليل اهميت بسيار دارد. به همين علت است که مي گوييم بايد در اين خصوص به صراحت اظهارنظر کنيم. مذاکرات ژنو فرصتي براي مذاکره و تعامل و پي بردن به ديدگاههاي طرف مقابل و تبيين نگاههاي ما است. اگر فرصتي براي حل مسئله از اين طريق وجود داشته باشد ما اين کار را انجام مي دهيم.
مجري برنامه پرسيد: آيا برنامه زماني تقريبي براي اين منظور تعيين شده است؟
اشتون در پاسخ گفت: همانطور که شنيده ايد مقامات رژیم ایران گفته اند مي خواهند اين روند نسبتا سريع پيش برود. آنها از لزوم تدوين چارچوبي براي اين منظور سخن گفته اند. آنها از برنامه زماني دوازده ماهه سخن مي گويند. بايد ديد اين برنامه زماني دقيقا به چه معنايي است زيرا براي تغيير دادن اوضاع و حصول اطمينان از مسائل ، بايد کارهاي فني انجام شود و انجام کارهاي فني، زمان مي برد. به همين علت است که مي گوييم مسائل بايد روشن باشد تا هم طرف ايراني و هم طرف آمريکايي و هم کساني که به شدت نگران اين مسئله هستند، درک روشني از مسائل داشته باشند.
مجري برنامه پرسيد: بدبيني به رژیم ايران طبيعي است؟
اشتون در پاسخ گفت: بله. نخست وزير اسرائيل به هيچ وجه در اين نگرش تنها نيست. عده زيادي وجود دارند که بنا به دلايل قابل توجه از جمله مجاورت با ايران، نگران رژیم تهران هستند. اين طرفهاي نگران نيز بايد مدنظر باشند و درعين حال، از اقداماتي که ما انجام مي دهيم اطمينان خاطر داشته باشند.

چنی: اعتمادی به حل مساله هسته ای رژیم ایران ندارم
دیک چنی معاون رییس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه ای اعلام کرد که به حل و فصل مساله هسته ای رژیم ایران از طریق دیپلماسی اطمینانی ندارد.
به گزارش سایت حکومتی عصر ایران، چنی در مصاحبه ای با برنامه " این هفته" شبکه خبری " ای بی سی " آمریکا با اشاره به اینکه به رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما در حل و فصل مساله هسته ای رژیم ایران اعتمادی ندارد، افزود از نظر او حل این مساله بدون راه حل نظامی و تنها از شیوه های دیپلماتیک بسیار سخت می نماید.
چنی گفت:" من معتقدم تحریم ها تا حدودی باعث شد آنها (رژیم ایران) دور میز مذاکره بیایند. من با دوستانم در دیگر کشورهای منطقه صحبت کرده ام. من هنوز آنها را می شناسم و با بسیاری از آنها ارتباط دارم . آنها خیلی از این مساله که تجربه رژیم ایران نیز شبیه روند مداخله نظامی در سوریه شود، نگران اند. به این معنی که مذاکرات زیادی انجام می شود اما هیچ چیزی عملیاتی نخواهد شد.
چنی در این مصاحبه گفت از وقتی اوباما روی کار آمده دوستان آمریکا در منطقه روی واشنگتن حساب نمی کنند و دشمنان نیز ترسی از آمریکا ندارند و این به معنای تضعیف سیاست جهانی و منطقه ای ایالات متحده آمریکا است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر