۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

عباس عراقچی : اگر 5+1 پنج درصد امتیاز بدهند، فقط 5 درصد امتیاز میگیرند یعنی با هیچ محاسبه‌ای جور در نمی‌آید.(مذاکرات به بن بست رسید)

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد رژیم تهران در گفتگو با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو در پاسخ به ادعای طرف غربی که تنها 5 درصد از تحریم‌ها را برمی‌داریم، گفت: اگر آنها آمادگی دارند 5 درصد امتیاز بدهند، فقط 5 درصد هم بگیرند.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم نباید اسیر سیاست‌های تبلیغاتی شد و بر این باور هستم این ادعای 5 درصد کاملا اشتباه است، یعنی با هیچ محاسبه‌ای جور در نمی‌آید.

مذاکرات به بن بست رسید
به نظر می رسد که در این دور از مذاکرات ژنو، کشورهای غربی موضع خود را سخت تر کرده و خواستار توقف کامل غنی سازی اورانیوم در ایران شده اند. پیش تر اعلام شده بود که این کشورها در این مرحله فقط خواهان توقف غنی سازی 20 درصدی هستند. غربیها همچنین با کاهش بیشتر تحریمها نیز مخالفت کرده اند.
وزیر خارجه فرانسه صبح امروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، غرب باید در رویارویی با برنامه هسته‌ای رژیم تهران قاطع باشد و از خود سرسختی نشان دهد.
لوران فابیوس که با تلویزیون دولتی فرانسه صحبت می کرد، در مورد امکان حصول توافق با رژیم تهران گفت، امیدوارم اینطور شود اما این توافق تنها می‌تواند بر اساس اطمینان و قاطعیت باشد.
وزیر خارجه فرانسه گفت، غرب باید در مذاکرات هسته ای با رژیم تهران جدی و سرسخت باشد، زیرا چنین توافقی تنها با پایه های محکم و سختگیرانه امکان تحقق دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا نیز شب گذشته گفته بود که تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا رژیم تهران در نهایت اجازه غنی‌سازی اورانیوم را خواهد داشت یا خیر، تحت توافق موقتی که در حال حاضر در ژنو مورد بحث قرار دارد، صورت نخواهد گرفت.
جان کری گفت، ما اجازه نمی‌دهیم توافقنامه‌ای که به درستی به نگرانی‌های محوری و اساسی ما پاسخ نمی‌دهد، پذیرفته شود.

بدون حق غنی‌سازی، توافقی حاصل نخواهد شد
به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: تا اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.
عراقچی با اشاره به مذاکرات اشتون و ظریف گفت: در این مذاکرات درباره نحوه کار بحث شد و مانع اصلی کار، فقدان اعتماد درباره چگونگی ادامه مذاکرات، به خاطر مسایلی است که در مذاکرات قبلی ایجاد شد. ما معتقدیم تا این اعتماد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.
وی غنی سازی اورانیوم را یکی از مهمترین حساسترین و سخت ترین قسمت های مذاکره برشمرد و افزود: هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن غنی سازی وجود نداشته باشد، مورد پذیرش ما نخواهد بود و غنی سازی باید برای ما در هر توافقی که حاصل می شود وجود داشته باشد.
عراقچی خاطرنشان کرد: از امروز اشتون به نمایندگی از همه هیئت ها با ظریف وارد گفت وگو می شود و شش کشور در مذاکره حضور ندارند. اگر در جمع بندی که اشتون به ما ارائه می دهد این اطمینان برای ما حاصل شود که مذاکرات به نتیجه منجر شود وارد مذاکره خواهیم شد.

خبرگزاري فرانسه صبح امروز از ژنو گزارش داد که عراقچی مذاکره‌کننده ارشد رژیم تهران امروز اعلام کرد بدون به رسميت شناختن حق غني‌سازي، توافقي حاصل نخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر