۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

وزارت امور خارجه ایران :آمریکا و بریتانیا مسئول ترور هستند، مجازات‌شان می‌کنیم

دویچه وله : وزارت امور خارجه ایران با ارسال دو یادداشت اعتراضی، کشورهای آمریکا و بریتانیا را مسئول ترور مصطفی احمدی‌روشن، معاون بازرگانی تاسیسات اتمی نطنز دانست.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) می‌نویسد که نخستین یادداشت اعتراضی خطاب به دولت بریتانیا و برای وزارت امور خارجه این کشور بوده است. در این یادداشت به سخنان جان ساورز، سرپرست سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6)، اشاره شده است. وزارت امور خارجه ایران مدعی است که «ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بلافاصله پس از سخنرانی ساورز درباره آغاز عملیات اطلاعاتی علیه ایران» در پاییز سال گذشته صورت گرفته است.
"پرس تی وی"، تلویزیون انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی، در پاییز سال گذشته خبر داده بود که جان ساورز، اعلام کرده این تشکیلات در حال "انجام عملیات جاسوسی" با هدف "توقف برنامه هسته‌ای ایران" است و گفته که «دیپلماسی برای متوقف كردن برنامه هسته‌ای ایران كافی نیست و باید به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران ادامه داد».
ایران در یادداشت اعتراضی خود «بر مسئولیت بریتانیا در قبال اقدامات تروریستی» تاکید ورزیده و انجام این گونه اقدامات تروریستی را ناشی از رویکرد جدید دولت بریتانیا دانسته است.
تنش‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی و بریتانیا در سال گذشته با حمله به سفارت این کشور در تهران به اوج خود رسید که در ادامه آن به قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور منجر شد.
در پی اتهامات اخیر مقامات ایرانی علیه بریتانیا، الستر برت، معاون خاورمیانه‌ای وزارت امور خارجه این کشور، در گفت‌وگویی ضمن رد هر نوع دخالت کشورش در انفجار منطقه سیدخندان گفت: «ما همیشه کشتن غیرنظامیان را به هر شکل محکوم کرده‌ایم.»
وزارت امور خارجه ایران: سیا عامل و برنامه‌ریز ترور دانشمندان است
یادداشت اعتراضی دوم خطاب به دولت آمریکا نگارش شده و به سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا ارسال شده است. در این یادداشت ایران بار دیگر مدعی شده که آمریکا به «حمایت از گروه‌های تروریستی علیه ایران» ادامه می‌دهد و تا کنون واشنگتن به "اسناد" ارائه‌شده در این زمینه پاسخی نداده و سکوت مقامات آمریکایی را به عنوان "تایید" آنان تلقی کرده است.
در این یادداشت اعتراضی آمده است: «بر اساس اسناد معتبر و اطلاعات موثق این عملیات ترور با هدایت، پشتیبانی و برنامه‌ریزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با دخالت مستقیم عوامل وابسته به آن سازمان به انجام رسیده است که مسئولیت مستقیم آن بر عهده آن دولت می‌باشد.»
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به ترور مصطفی احمدی‌روشن دست داشتن کشورش در هر گونه اقدام خشونت‌آمیز را به‌شدت رد کرد. کلینتون گفت: «ما اعتقاد داریم که باید میان ایران، همسایگانش و جامعه بین‌المللی نوعی درک متقابل وجود داشته باشد، درکی که بر اساس آن بتوان راه‌حلی برای رفتار تحریک‌آمیز ایران، پایان دادن به تلاش این کشور برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای و پیوستن آن به جامعه بین‌المللی پیدا کرد تا بدین ترتیب ایران بتواند عضوی موثر از این جامعه باشد.»
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز پیشتر ترور احمدی‌روشن را حاصل عملیات «شبکه تروریسم بین‌الملل دولتی» خوانده و آن را به سرویس‌های جاسوسی «آمریکا و اسراییل» نسبت داده بود.
سردار جزایری: پاسخ تنبیهی مناسب به آمریکا و اسراییل داده خواهد شد
سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز اعلام کرد: «در حال بررسی مجازات عاملان پشت صحنه و مزدوران میدانی ترور شهید احمدی‌روشن هستیم.»
مقامات امنیتی ایران در حالی از مسئولیت آمریکا، بریتانیا و اسراییل با قاطعیت سخن می‌گویند که تا کنون عاملان مستقیم این ترور را معرفی نکرده و از بازداشتی در این رابطه نیز خبر نداده‌اند.
جزایری تهدید کرد که «نحوه مجازات برای آمریکا، رژیم صهیونیستی (اسراییل) و شرکای آنها آزاردهنده» خواهد بود.
جزایری بار دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که با معرفی نام کارشناسان اتمی ایران، امکان شناسایی آنان از سوی «شبکه‌های جاسوسی و تروریست‌پرور نظام سلطه» را فراهم آورده است.
در پی موضع‌گیری مقامات آمریکا و بریتانیا و محکومیت ترور کارشناس اتمی ایران، شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسراییل، نیز دخالت کشورش را در این اقدام تروریستی اخیر رد کرد. همچنین بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ترور مصطفی‌احمدی‌روشن یا غیرنظامیان را به‌شدت محکوم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر