۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

وال استریت جورنال: نگرانی فزاینده آمریکا از حمله اسرائیل به ایران

رادیو فردا : روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، در گزارشی از «نگرانی فزاینده» مقامات دولت آمریکا از حمله نظامی اسرائیل به ایران خبر داده و می‌گوید اسرائیل به‌رغم «اعتراض ایالات متحده» در حال آماده شدن برای حمله است.

وال استریت جورنال می‌نویسد که نگرانی آمریکا از این حمله تا حدی است که در حال برنامه‌ریزی برای حفاظت بیشتر از نیروهای خود در منطقه است تا در صورت حمله اسرائیل از گزند تبعات این حمله در امان بمانند. 

این روزنامه در گزارشی که در آغازین ساعات روز شنبه در وب‌سایت آن منتشر شده در همین زمینه از «پیام‌های محرمانه» شخص رئیس جمهور آمریکا، وزیر دفاع، و «دیگر مقامات عالی» آمریکا به رهبران اسرائیل خبر داده است.

به گفته وال استریت جورنال، مقامات عالی ایالات متحده در این پیام‌های محرمانه به رهبران اسرائیل هشدار داده‌اند که حمله به ایران «عواقب خطرناکی» در پی خواهد داشت.

از زمان آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ تاکنون این نخستین بار است که اوضاع منطقه خاورمیانه و به‌ویژه رابطه جمهوری اسلامی با کشورهای غربی، آمریکا و اسرائیل به این حد از تنش رسیده است.

گزارش وال استریت جورنال تنها سه روز پس از آن منتشر شده است که یکی از مقامات ارشد در سایت اتمی نطنز جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در تهران ترور شد، آن هم با شیوه‌ای که پیشتر دامن دست‌کم دو دانشمند هسته‌ای ایران را گرفته بود.

به دنبال مرگ مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت نطنز، وزارت خارجه ايران در دو يادداشت اعتراضی خطاب به آمريکا و بريتانيا آنها را متهم کرد که در ترور این «دانشمند هسته‌ای» دست داشته‌اند، اتهامی که هر دو کشور رد کرده و اسرائیل نیز از عوامل آن ادعای بی‌خبری کرده است.

به گزارش وال استریت جورنال، آمریکا در پیام‌های محرمانه خود به اسرائیل از مقامات این کشور خواسته است صبر پیشه کنند تا تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی بیش از پیش اثر بگذارد، تحریم‌هایی که به عقیده مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر جمهوری اسلامی را بسیار در تنگنا گذاشته‌اند.

این روزنامه آمریکایی همچنین می‌گوید باراک اوباما در راستای تلاش برای ممانعت از حمله اسرائیل به ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت‌وگوی تلفنی داشته و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز قرار است هفته آینده در همین باره با مقامات نظامی اسرائیل در تل‌آویو دیدار کند.

گزارش وال استریت جورنال از احتمال حمله اسرائیل به ایران تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که خبر رسید دولت آمریکا مستقیما با بیت رهبری در ایران تماس برقرار کرده، تماسی که هنوز مشخص نیست از چه کانالی انجام شده است.

روزنامه نيويورک تايمز روز جمعه در گزارشی نوشت که آمريکا در پيامی به آيت‌الله علی خامنه‌ای درباره پيامدهای بستن تنگه استراتژيک هرمز در خلیج فارس هشدار داده و گفته است که چنين اقدامی «خط قرمز» واشينگتن است. 

به دنبال تشديد تحريم‌های بين‌المللی و همچنين احتمال تحريم نفتی ايران از سوی کشورهای غربی، پيشتر چند مقام در جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که در صورت تحريم نفت ايران، جمهوری اسلامی مانع انتقال جريان نفت از تنگه هرمز به بازارهای جهانی خواهد شد.

در همین حال روزنامه وال استریت جورنال در گزارش خود به اقداماتی هم از سوی حکومت ایران و هم از سوی دولت آمریکا اشاره کرده و آنها را «ظاهرا برای کاهش تنش‌ها» توصیف کرده است.

از یک سو جمهوری اسلامی موافقت کرده که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه جاری میلادی برای بررسی فعالیت اتمی ایران به کشور بیایند، و از سوی دیگر آمریکا در همین ماه تاکنون دو بار ملوانان ایرانی را از دزدان دریایی و حادثه در دریا نجات داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر