۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

روزنامه «فایننشال تایمز» در سرمقاله خود نوشته تحریم های جدید موجب تضعیف موضع «حسن روحانی» رئیس جمهور جدید ایران می شود !



روزنامه «فایننشال تایمز» در سرمقاله خود به موضوع مذاکرات هسته ای ایران پرداخته و نوشته است که تصویب تحریم های جدید علیه ایران موجب تضعیف موضع «حسن روحانی» رئیس جمهور جدید ایران می شود و به همین جهت فعلا باید از اعمال تحریم های جدید خودداری کرد.

این یادداشت با بیان اینکه «غرب در یکسال آینده باید از به گوشه رینگ بردن آقای روحانی خودداری کند»، نوشته است: اکنون زمان آن است که آمریکا با دیپلماسی خلاق، با ایران تعامل کند. دیپلماسی خلاقانه ای که سه شاخصه کلیدی دارد.

فایننشال تایمز در توضیح این شاخصه ها می نویسد: اول آنکه آمریکا باید در مقابل افزایش تحریم های اقتصادی ایران مقاومت کند. تحریم های کنونی برای آنکه ایران را به بازنگری جدی در سیاست هایش وادار کند، کافی است. طرحی که اکنون در کنگره در دست بررسی است و از ابتدای سال آینده تحریمی تکمیلی بر صنعت نفت ایران اعمال می کند، اقدامی اضافی است. باید از تصویب چنین قانونی جلوگیری شود.

سرمقاله فایننشال تایمز در توصیف شاخصه دوم نوشته است که «آمریکا و متحدانش باید در پیشنهاد کنونی خود به ایران بازنگری کنند» و از روش «خواسته بیشتر در مقابل تشویق بیشتر» استفاده کند. بر این اساس غرب باید خواسته هایی فراتر از تنها تعلیق غنی سازی را مطرح کند و مواردی چون توقف نصب سانتریفیوژهای جدید و حق بازرسی های سرزده از برنامه هسته ای را نیز خواستار شود. در مقابل باید مشوق های بیشتری نیز برای ایران در نظر گرفته شود، که لغو تحریم بخش بانکی و انرژی از آن جمله هستند. غرب همچنین «باید با این ایده که ایران در پایان مذاکرات از حق غنی سازی محدود هسته ای برخوردار باشد، موافقت کند».

این یادداشت در توضیح سومین شاخصه دیپلماسی فعال در قبال ایران نوشته است: سوم اینکه اکنون زمان آن فرارسیده که آمریکا و ایران مذاکراتی دوجانبه را آغاز کنند. فراتر از مذاکراتی که ایران با 6 کشور از جمله روسیه و چین انجام داده است. اکنون بهترین زمان برای تماس دیپلماتیک بین واشنگتن و تهران است. آمریکا باید از این فرصت برای رفع دغدغه های امنیت منطقه ای از جمله موضوع سوریه، استفاده کند. البته بحث هسته ای و توافق در آن نباید مشروط بر پیشرفت این مذاکرات دوجانبه باشد.

در پایان این یادداشت آمده است: تحلیف آقای روحانی دوره ای 12 ماهه از دیپلماسی فشرده را آغاز می کند که در این مدت باید به دنبال دستیابی به توافقی هسته ای بود. انتخاب وی به این معنی است که مردم ایران راهی جدید انتخاب کرده اند. آمریکا و 5 قدرت جهانی دیگر باید متحد باشند و به خواسته هایشان پایبند بمانند. اما آن ها نباید فرصتی را هم که انتخاب آقای روحانی ایجاد کرده، از دست بدهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر