۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

شعار "مرگ بر امریکا" در نماز جمعه این هفته باعث تردیدهای زیاد در رابطه با برنامه ی اتمی ایران شده است



در حالی که حسن روحانی، رییس جمهور ایران، تلاش می کند تا اختلافات موجود بین این کشور و آمریکا را کاهش دهد، سر دادن شعار "مرگ بر امریکا" در نماز جمعه این هفته ی تهران موجب افزایش تردید‌ها نسبت به موفقیت مذاکرات دو کشور در رابطه برنامه ی اتمی ایران شده است. 

خبرگزاری "رویترز" در گزارشی تحلیلی در همین زمینه می نویسد با گسترش اختلافات در ایران بر سر سرعت و گستره ی بهبود روابط ایران و آمریکا، محافظه کاران افراطی در ساخت قدرت سیاسی ایران تلاش می کنند تا با ارجاع به ملاحظات بیان شده توسط رهبر جمهوری اسلامی در رابطه با نحوه ی تعامل با آمریکا از موفقیت تنش زدایی در روابط دو کشور ممانعت کنند.

 یکی از مصادیق دعوای ایجاد شده بین جریان اعتدال گرای دولت و جریانات افراطی محافظه کار در ساخت سیاسی ایران مناقشه بر سر شعار "مرگ بر آمریکا" است.

با وجود سخنان اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی از مقامات و افراد متنفذ در ساختار سیاسی ایران مبنی بر پایان بخشیدن به سر دادن  این شعار در مجامع عمومی، به خصوص مراسم نماز جمعه در شهرهای مختلف ایران، آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ی تهران ضمن ابراز مخالفت خود با زمزمه هایی مبنی بر برچیده شدن شعار مرگ بر آمریکا گفت "آمریکا شیطان بزرگ است. 

در طول ۳۵ سال گذشته  شر آمریکا کمتر شده یا بیشتر؟ اگر آمریکا در عرصه ی توطئه علیه ایران دیروز تنها یک مار کوچک بود، اکنون تبدیل به یک افعی کشنده شده است. تمام توطئه‌های موجود علیه ایران از سوی آمریکا نشات می گیرد." 

وی در ادامه ی سخنان خود منطق تکرار شعار مرگ بر آمریکا را "مقاومت مردم ایران در برابر شر این کشور" و تکرار آن را مایه وحدت مردم ایران در مقابل توطئه‌های آمریکا دانست. سخنان خاتمی بارها با "مرگ بر امریکا" متوقف شد. 

اختلافات بر سر نحوه ی تعامل دولت جدید ایران با آمریکا در حالی در ساخت سیاسی ایران بالا می گیرد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ی ایران، خود را آماده هدایت تیم مذاکره کننده ایرانی در دور جدید گفتگوها با غرب بر سر برنامه ی اتمی ایران می کند. وی در اظهار نظری در رابطه با مذاکرات پیش رو تاکید کرده است که بیش از هر چیز نیاز به وحدت ملی و حمایت داخلی برای پیشبرد مذاکرات به گونه‌ای که حافظ منافع ایران باشد، دارد.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر