۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائيل در مورد ایران دست به گمراه کردن افکار عمومی اسرائيل می‌زنند


رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائيل گفت نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائيل در مورد ایران دست به گمراه کردن افکار عمومی اسرائيل می‌زنند. او همچنین این دو سیاستمدار را در هدایت کشور حین جنگی احتمالی در منطقه ناتوان خواند.
یووال دیسکین، رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائيل (شین بت)، از رهبران سیاسی این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت آنان در مناقشه اتمی با ایران نیرنگ‌ بازند. دیسکین در روز جمعه (۲۷ آوریل / ۸ اردیبهشت) در شهر اسرائيلی "کفر صبا" واقع در نزدیکی تل آویو با اشاره به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائيل، گفت: «آنان طوری رفتار می‌کنند که انگار اگر اسرائيل اقدامی علیه ایران نکند، این کشور صاحب بمب اتم خواهد شد.»

وی افزود، اما به نظر کارشناسان درست حمله نظامی اسرائيل به ایران می‌تواند این کشور را تحریک کند تا هر چه سریعتر بمب را بسازد. دیسکین گفت: «یعنی در حالیکه امروز ایرانیان ترجیح می‌دهند به آهستگی و در سکوت این کار را انجام دهند، پس از آن این مشروعیت را بدست خواهند آورد که به سرعت و در عرض مدتی کوتاه چنین کاری را بکنند.»
سخنان تند نامعمول دیسکین در دو روز شنبه و یکشنبه توجه شدید افکار عمومی در اسرائيل را به خود جلب کرده است. به گزارش رادیو اسرائيل، محافل نزدیک به نتانیاهو و باراک در روز یکشنبه به رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائيل انتقاد کرده و گفتند که او اهدافی سیاسی را دنبال می‌کند. آنان همچنین گفتند که دیسکین بخاطر اینکه نتوانسته رئيس سازمان امنیت خارجی اسرائيل (موساد) شود، ناراحت است و این حرف‌ها را می‌زند.

اظهار تردید در مورد توانایی‌های دو سیاستمدار

رئیس سابق "شین بت" همچنین در مورد توانایی رهبری نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائيل در صورت درگرفتن جنگ با ایران یا کشورهای عرب همسایه به‌شدت ابراز تردید کرد. او گفت: «من این‌ها را از نزدیک دیده‌ام. این‌ها کسانی نیستند که من شخصا به آنها اعتماد کنم و بگویم که می‌توانند اسرائيل را در وضعیتی با چنین ابعادی هدایت کنند. این‌ها کسانی نیستند که بتوانند در چنین لحظه‌ای سکان را به دست بگیرند.»

دیسکین که در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ ریاست سازمان امنیت داخلی اسرائيل را بر عهده داشت در ادامه گفت: «من نمی‌توانم به رهبرانی اعتماد کنم که تصمیمات خود را بر اساس اعتقادات مذهبی مبتنی بر امید به رستگاری می‌گیرند.»

نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، تا کنون چند بار هولوکاست (قتل عام سازمان‌یافته یهودیان به دست رژیم نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم) و تهدیدی که اسرائيل از سوی تولید احتمالی بمب اتم توسط جمهوری اسلامی ایران متوجه خود می‌بیند را با هم مقایسه کرده است.

او در روز سه‌شنبه گذشته (۲۴ آوریل / ۵ اردیبهشت) تاکید کرد امیدوار است که تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه احتمالی ایران برای تولید سلاح اتمی موفقیت‌آمیز باشد، اگرچه تاکنون نشانه‌ای از موفقیت نمی‌بیند. همچنین ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائيل، گفت معتقد است که امید چندانی به موفقیت تحریم‌ها علیه ایران نمی‌توان داشت.

اسرائيل تا کنون بارها هشدار داده است که سرانجام اقدام نظامی علیه ایران هم می‌تواند مد نظر قرار گیرد. ایران منکر آن است که در حال ساختن سلاح اتمی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر