۱۳۹۱ خرداد ۲۱, یکشنبه

معاون نخست‌وزیر اسرائیل خواستار حمله نظامی ‌به سوریه شد


رادیو آلمان: درگیری‌های خونین در سوریه همچنان قربانی می‌گیرند. معاون نخست‌وزیر اسرائیل از وقوع «جنایت علیه بشریت» سخن راند و با انتقاد از «سکوت جهان غرب» در برابر بحران سوریه، خواستار حمله‌ی نظامی خارجی به این کشور شد.
با توجه به ادامه خشونت‌ها در سوریه هر روز صداها برای حمله‌ی نظامی خارجی به این کشور بلندتر می‌شوند. شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر اسرائیل، با اشاره به ادمه‌ی خشونت در سوریه از «نسل‌کشی» در کشور همسایه سخن راند.
او روز یکشنبه (۱۰ ژوئن/ ۲۱ خرداد) در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت: «در سوریه در حال حاضر جنایت علیه بشریت صورت می‌گیرد». او خواستار آن شد که جامعه‌ی جهانی مانند حمله‌ی سال ۲۰۱۱ به لیبی، به سوریه هم حمله و رژیم بشار اسد را سرنگون کند.
معاون نخست‌وزیر اسرائیل همچنین «سکوت قدرت‌های بزرگ» در برابر وقایع سوریه را مخالف موازین حقوق بشری دانست: «دنیای غرب باید از خود بپرسد، چه اتفاق دیگری باید در سوریه بیافتد، چه تصاویر وحشتناک دیگری باید در تلویزیون به نمایش درآید، تا غرب تصمیم به حمله بگیرد؟»
به اعتقاد شائول موفاز، روسیه هم باید با اتهام "مشارکت در کشتار سوریه" کنار بیاید، زیرا مسکو سلاح در اختیار رژیم بشار اسد قرار می‌دهد.
از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا، احتمال حمله‌ی نظامی به سوریه را کاملا منتفی ندانست.
او روز یکشنبه به خبرگزاری بی‌بی‌سی گفت: «فکر نمی‌کنم بتوان گزینه‌ای را منتفی دانست. اما شرایط کاملا شبیه به شرایط لیبی در سال گذشته نیست که حمله‌ای موفقیت‌آمیز صورت گرفت و جان مردم را نجات داد. وضعیت [در حال حاضر در سوریه] بیشتر شبیه به وضعیت بوسنی در دهه‌ی ۱۹۹۰ است».
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز معتقد است که جامعه‌ی جهانی به اندازه‌ی لازم به خونریزی‌ها در سوریه واکنش نشان نمی‌دهد. پرز به رادیو سراسری اسرائیل گفت: «قتل و کشتار روز به روز بدتر می‌شود و این فاجعه‌ای باورناپذیر است».
او که جایزه‌ی صلح نوبل را هم دریافت کرده، برای «مخالفانی که هر روز رو در روی آتش تظاهرات می‌کنند» آرزوی پیروزی کرده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان را به کمک‌رسانی به بشار اسد متهم کرده است. به گفته‌ی نتانیاهو، این‌جا یک «محور شرارت» با «کراهت تمام» خودنمایی می‌کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر